Taskujuristi
Reklamaatiot ja valitukset

Huono ravintolaruoka – kuluttajan oikeudet ja reklamaatio

Kuluttajalla on oikeus reklamoida ravintolaruoasta, jos se on viallista tai ei vastaa odotuksia. Artikkelissa käsitellään kuluttajan oikeuksia ja reklamaatioprosessia.

Yllapito

20. helmikuuta 2025

4 min lukuaika

Ravintolassa syöminen on monelle nautinto, mutta joskus ruoka ei vastaa odotuksia. Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaan kuluttajalla on oikeus saada vastinetta rahoilleen, ja tämä koskee myös ravintolaruokaa. Jos ruoka on viallista tai ei vastaa annettuja lupauksia, kuluttajalla on oikeus reklamoida.

1. Milloin reklamoida?

Reklamaatio on ajankohtainen, kun ruoka on esimerkiksi pilaantunutta, väärin valmistettua tai ei vastaa ruokalistan kuvausta. Kuluttajansuojalain mukaan palvelun tulee vastata sovittua, ja jos näin ei ole, kuluttajalla on oikeus hyvitykseen.

2. Miten reklamoida?

Reklamaatio kannattaa tehdä heti paikan päällä, jotta ravintolalla on mahdollisuus korjata tilanne. Voit pyytää tarjoilijaa tai ravintolapäällikköä tarkistamaan annoksen ja esittää vaatimuksesi, kuten uuden annoksen tai hinnanalennuksen. Kirjallinen reklamaatio voi olla tarpeen, jos asia ei ratkea paikan päällä.

3. Mitä voit vaatia?

Jos ruoka on viallista, voit vaatia virheen korjaamista, kuten uuden annoksen toimittamista. Jos tämä ei ole mahdollista, voit vaatia hinnanalennusta tai jopa kaupan purkua, mikä tarkoittaa maksun palauttamista. Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden myös vahingonkorvaukseen, jos virheestä aiheutuu lisäkustannuksia.

4. Käytännön esimerkki

Esimerkiksi, jos tilaat pihvin mediumina ja se tarjoillaan kypsänä, voit pyytää uuden annoksen. Jos ravintola kieltäytyy, voit vedota kuluttajansuojalakiin ja vaatia hinnanalennusta.

5. Jos reklamaatio ei onnistu

Jos ravintola ei suostu hyvittämään virhettä, voit ottaa yhteyttä Kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonta tarjoaa maksutonta apua ja voi auttaa sovintoratkaisun löytämisessä.

6. Yhteenveto

Kuluttajalla on oikeus saada vastinetta rahoilleen myös ravintolassa. Jos ruoka ei vastaa odotuksia, reklamaatio kannattaa tehdä heti. Jos asia ei ratkea, viranomaiset voivat auttaa. Kuluttajansuojalaki turvaa oikeutesi saada hyvitystä viallisesta palvelusta.

Aiheet:
kuluttajansuoja
ravintolat
reklamaatio

Yllapito
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?

Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.

Taskujuristi

Yhteystiedot

info@taskujuristi.fi

© 2025 Taskujuristi. Kaikki oikeudet pidätetään.