Taskujuristi
Reklamaatiot ja valitukset

Palautusoikeus verkkokaupassa – mitä laki määrää?

Verkkokaupan palautusoikeus perustuu kuluttajansuojalakiin, joka määrittää kuluttajan oikeudet peruuttaa kauppa ja palauttaa tuote tietyin ehdoin.

Yllapito

17. toukokuuta 2025

4 min lukuaika

Verkkokaupan palautusoikeus on keskeinen osa kuluttajansuojaa, ja se perustuu kuluttajansuojalakiin (38/1978). Lain mukaan kuluttajalla on oikeus peruuttaa verkkokaupasta tehty ostos 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta ilman erityistä syytä. Tämä oikeus koskee pääsääntöisesti kaikkia kuluttajille suunnattuja etämyyntisopimuksia.

1. Peruutusoikeuden ehdot

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeus alkaa siitä hetkestä, kun kuluttaja vastaanottaa tuotteen. Kuluttajan on ilmoitettava myyjälle peruutuksesta selkeästi, esimerkiksi sähköpostitse tai käyttämällä myyjän tarjoamaa peruutuslomaketta. On tärkeää huomata, että pelkkä tuotteen palauttaminen ilman erillistä ilmoitusta ei riitä peruutusoikeuden käyttämiseksi.

2. Poikkeukset peruutusoikeuteen

Vaikka peruutusoikeus on laaja, siihen on myös poikkeuksia. Esimerkiksi räätälöidyillä tai nopeasti pilaantuvilla tuotteilla ei ole peruutusoikeutta. Myös sinetöityjen tuotteiden, kuten ohjelmistojen tai hygieniatuotteiden, peruutusoikeus raukeaa, jos sinetti on rikottu.

3. Palautuskustannukset

Kuluttajansuojalain mukaan kuluttaja vastaa palautuskustannuksista, ellei myyjä ole sitoutunut kattamaan niitä. Myyjän on kuitenkin palautettava kuluttajalle kaikki maksut, mukaan lukien toimituskulut, viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluessa peruutusilmoituksen vastaanottamisesta. Palautus voidaan kuitenkin viivästyttää, kunnes myyjä on saanut tuotteen takaisin tai kuluttaja on esittänyt todisteen tuotteen palauttamisesta.

4. Tuotteen kunto palautettaessa

Kuluttajan on käsiteltävä tuotetta ja sen pakkausta huolellisesti. Jos tuotetta on käytetty enemmän kuin on tarpeen sen ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi, kuluttaja voi olla vastuussa tuotteen arvon alentumisesta. Tämä ei kuitenkaan poista kuluttajan peruutusoikeutta.

5. Kuluttajaneuvonta

Jos kuluttajalla on ongelmia peruutusoikeuden käyttämisessä, hän voi kääntyä Taskujuristin ilmaiseen reklamaation luontipalveluun saadakseen apua ja neuvoja erilaisten ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi.

Aiheet:
kuluttajansuoja
verkkokauppa
palautusoikeus

Yllapito
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?

Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.

Taskujuristi

Yhteystiedot

info@taskujuristi.fi

© 2025 Taskujuristi. Kaikki oikeudet pidätetään.