Piilevä virhe asuntokaupassa – näin toimit oikein
Huomasitko kosteusvaurion tai muun ongelman vasta kaupanteon jälkeen? Kyseessä voi olla piilevä virhe. Tämä artikkeli kertoo, mitä laki sanoo ja miten tilanteessa kannattaa edetä.
Hannes
2. kesäkuuta 20255 min lukuaika
Asuntokaupan jälkeen havaittu vika voi aiheuttaa huomattavia kustannuksia ja epävarmuutta ostajalle. Kyseessä voi olla niin sanottu piilevä virhe – vika, josta ostaja ei ole ollut tietoinen eikä ole voinut sitä kohtuudella havaita ennen kauppaa. Tässä oppaassa selitämme, mitä piilevä virhe tarkoittaa ja miten tilanteessa kannattaa toimia.
1. Mikä on piilevä virhe?
Piilevä virhe on vika tai puute, joka on ollut olemassa jo kaupantekohetkellä, mutta jota ostaja ei ole voinut havaita tavanomaisessa tarkastuksessa. Tällaisesta virheestä vastuu kuuluu myyjälle, jos jokin seuraavista ehdoista täyttyy:
- Vika on ollut olennainen
- Ostaja ei ole tiennyt eikä olisi voinut tietää viasta
- Myyjä on tiennyt viasta tai vika poikkeaa olennaisesti siitä, mitä voidaan kohtuudella edellyttää
Tyypillisiä piileviä virheitä ovat esimerkiksi vesivauriot rakenteissa, sisäilmaongelmat tai rakenteelliset puutteet, jotka paljastuvat vasta asumisen myötä.
2. Myyjän vastuu piilevästä virheestä
Myyjällä on asuntokaupassa vastuu piilevästä virheestä, vaikka hän ei olisi ollut viasta tietoinen – jos vika on olennainen. Jos myyjä on jättänyt kertomatta tiedossaan olleesta viasta, vastuu voi olla korostunut.
Vastuu koskee sekä yksityisiä että elinkeinonharjoittajia (esimerkiksi rakennuttajia). Elinkeinonharjoittajaa koskee tiukempi vastuu kuluttajansuojalain nojalla.
3. Ostajan velvollisuudet – tarkastus ja reklamaatio
Ostajalla on velvollisuus tarkastaa asunto huolellisesti ennen kaupantekoa. Jos vika olisi voitu havaita normaalissa tarkastuksessa, se ei yleensä ole piilevä virhe.
Kun virhe havaitaan, ostajan tulee:
- Tehdä kirjallinen reklamaatio myyjälle mahdollisimman pian
- Kuvata virhe ja esittää mahdolliset vaatimukset (korjaus, hinnanalennus, kaupan purku)
- Liittää mukaan dokumentaatio, esim. valokuvat tai asiantuntijalausunto
Kohtuullinen reklamaatioaika on yleensä 2–3 kuukautta virheen havaitsemisesta.
4. Mitä voit vaatia?
Jos piilevä virhe täyttää lain kriteerit, voit vaatia seuraavia toimenpiteitä:
- Korjausta myyjän kustannuksella
- Hinnanalennusta, jos virhe ei ole kohtuullisessa ajassa korjattavissa
- Kaupan purkua, jos virhe on olennainen ja vaikuttaa olennaisesti asumiskelpoisuuteen
- Vahingonkorvausta (esim. ylimääräisistä asumis- tai tutkimuskuluista)
Vaateiden tueksi kannattaa hankkia ammattilaisen lausunto (esim. rakennustarkastaja, insinööri, juristi).
5. Miten edetä, jos myyjä ei suostu korvauksiin?
Jos myyjä kiistää virheen tai kieltäytyy vastuusta, voit viedä asian eteenpäin seuraavasti:
- Yritä ensin sovitella tilanne suoraan myyjän kanssa
- Ota yhteyttä Kuluttajariitalautakuntaan, jos myyjä on elinkeinonharjoittaja
- Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa voi turvautua tuomioistuimeen
Oikeudellinen prosessi kannattaa aloittaa vasta, kun kaikki dokumentaatio on kunnossa ja asiantuntijalausunto tukee väitettäsi.
6. Yhteenveto
Piilevä virhe ei tarkoita, että ostaja jäisi ilman oikeusturvaa. Jos virhe on olennainen ja piilossa kaupantekohetkellä, myyjällä on vastuu. Reagoi nopeasti, reklamaatio selkeästi ja pyydä tarvittaessa apua asiantuntijalta – esimerkiksi Taskujuristilta.
Aiheet:
Hannes
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?
Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.