Reklamaation tekeminen viallisesta digitaalisesta sisällöstä
Opas reklamaation tekemiseen viallisesta digitaalisesta sisällöstä, kuten ohjelmistosta tai verkkopalvelusta, kuluttajansuojalain mukaisesti.
Hannes
26. tammikuuta 20255 min lukuaika
Digitaalisen sisällön, kuten ohjelmistojen, verkkopalveluiden tai digitaalisten tuotteiden, virheet voivat aiheuttaa kuluttajille haittoja. Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaan kuluttajalla on oikeus saada virheetön tuote tai palvelu, ja jos näin ei ole, kuluttajalla on oikeus tehdä reklamaatio.
Milloin reklamaatio on aiheellinen?
Reklamaatio on aiheellinen, kun digitaalinen sisältö ei vastaa sovittua tai siinä on teknisiä virheitä, jotka estävät sen käytön. Esimerkiksi ohjelmisto, joka ei toimi luvattujen ominaisuuksien mukaisesti, tai verkkopalvelu, joka ei ole käytettävissä sovitulla tavalla, ovat tilanteita, joissa reklamaatio voi olla perusteltu.
Reklamaation tekeminen
Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, jotta siitä jää todiste. Kirjallinen reklamaatio voidaan tehdä esimerkiksi sähköpostitse tai verkkopalvelun kautta. Reklamaatiossa tulee selkeästi kuvata virhe ja esittää vaatimus, kuten virheen korjaaminen, hinnanalennus tai kaupan purku.
Reklamaation sisältö
- Yhteystiedot ja tilauksen tunnistetiedot.
- Kuvaus virheestä ja sen vaikutuksesta tuotteen tai palvelun käyttöön.
- Selkeä vaatimus, kuten korjaus, vaihto tai hinnanalennus.
Reklamaation tekeminen mahdollisimman pian virheen havaitsemisen jälkeen on suositeltavaa. Kohtuullisena aikana pidetään yleensä noin kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta.
Mitä voit vaatia?
Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla on oikeus vaatia virheen korjaamista, uuden tuotteen toimittamista, hinnanalennusta tai kaupan purkua, jos virhe on olennainen. Lisäksi kuluttaja voi vaatia vahingonkorvausta, jos virheestä on aiheutunut taloudellista haittaa.
Jos myyjä ei vastaa
Mikäli myyjä ei vastaa reklamaatioon tai kiistää virheen perusteettomasti, kuluttaja voi kääntyä Kuluttajaneuvonnan puoleen. Kuluttajaneuvonta tarjoaa maksutonta apua sovintoratkaisun löytämiseksi. Tarvittaessa asia voidaan viedä myös Kuluttajariitalautakuntaan, joka voi antaa ratkaisusuosituksen.
Yhteenveto
Reklamaation tekeminen viallisesta digitaalisesta sisällöstä on kuluttajan oikeus, joka perustuu kuluttajansuojalakiin. Kirjallinen ja selkeä reklamaatio auttaa ratkaisemaan ongelmatilanteet tehokkaasti. Jos myyjä ei vastaa, kuluttajalla on mahdollisuus hakea apua viranomaisilta.
Aiheet:
Hannes
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?
Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.