Taskujuristi
Reklamaatiot ja valitukset

Reklamaation tekeminen palvelun viivästyessä

Palvelun viivästyessä kuluttajalla on oikeus tehdä reklamaatio. Artikkelissa käsitellään reklamaation tekemisen vaiheet ja oikeudelliset perusteet.

Hannes

24. helmikuuta 2025

4 min lukuaika

Palvelun viivästyminen voi aiheuttaa kuluttajalle haittaa ja taloudellisia menetyksiä. Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaan kuluttajalla on oikeus tehdä reklamaatio, jos palvelu ei toteudu sovitussa ajassa. Reklamaation tekeminen on tärkeää, jotta kuluttaja voi vaatia hyvitystä tai korvausta viivästyksestä aiheutuneista vahingoista.

Reklamaation tekemisen perusteet

Reklamaatio on virallinen ilmoitus palveluntarjoajalle siitä, että palvelu on viivästynyt. Kuluttajansuojalain 8 luvun 12 §:n mukaan kuluttajalla on oikeus vaatia viivästyksen korjaamista, hinnanalennusta tai sopimuksen purkamista, jos viivästys on olennainen. Kuluttajan tulee tehdä reklamaatio kohtuullisessa ajassa viivästyksen havaitsemisesta.

Reklamaation sisältö

Reklamaation tulee olla selkeä ja sisältää seuraavat tiedot:

  • Palvelun kuvaus ja tilauksen tiedot, kuten sopimusnumero.
  • Kuvaus viivästyksestä ja sen vaikutuksista.
  • Selkeä vaatimus, kuten hyvitys, hinnanalennus tai sopimuksen purku.

Kirjallinen reklamaatio on suositeltavaa, sillä se toimii todisteena mahdollisessa riitatilanteessa. Voit käyttää reklamaatio-ohjeita apuna reklamaation laatimisessa.

Palveluntarjoajan vastuu

Palveluntarjoajan on vastattava reklamaatioon viivytyksettä. Jos palveluntarjoaja ei vastaa tai kiistää reklamaation perusteettomasti, kuluttaja voi kääntyä Taskujuristin ilmaiseen reklamaation luontipalveluun täältä.

Mahdolliset seuraamukset

Jos palveluntarjoaja ei korjaa viivästystä tai tarjoa hyvitystä, kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttaja voi myös vaatia vahingonkorvausta, jos viivästyksestä on aiheutunut taloudellista haittaa. Vahingonkorvaus voi kattaa esimerkiksi ylimääräiset kulut, jotka ovat syntyneet viivästyksen vuoksi.

Yhteenveto

Reklamaation tekeminen palvelun viivästyessä on kuluttajan oikeus, joka perustuu kuluttajansuojalakiin. Selkeä ja ajoissa tehty reklamaatio voi johtaa hyvitykseen tai korvaukseen.

Aiheet:
kuluttajansuoja
reklamaatio
palvelut

Hannes
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?

Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.

Taskujuristi

Yhteystiedot

info@taskujuristi.fi

© 2025 Taskujuristi. Kaikki oikeudet pidätetään.