Reklamaation tekeminen palvelun viivästyessä
Palvelun viivästyessä kuluttajalla on oikeus tehdä reklamaatio. Artikkelissa käsitellään reklamaation tekemisen vaiheet ja oikeudelliset perusteet.
Hannes
24. helmikuuta 20254 min lukuaika
Palvelun viivästyminen voi aiheuttaa kuluttajalle haittaa ja taloudellisia menetyksiä. Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaan kuluttajalla on oikeus tehdä reklamaatio, jos palvelu ei toteudu sovitussa ajassa. Reklamaation tekeminen on tärkeää, jotta kuluttaja voi vaatia hyvitystä tai korvausta viivästyksestä aiheutuneista vahingoista.
Reklamaation tekemisen perusteet
Reklamaatio on virallinen ilmoitus palveluntarjoajalle siitä, että palvelu on viivästynyt. Kuluttajansuojalain 8 luvun 12 §:n mukaan kuluttajalla on oikeus vaatia viivästyksen korjaamista, hinnanalennusta tai sopimuksen purkamista, jos viivästys on olennainen. Kuluttajan tulee tehdä reklamaatio kohtuullisessa ajassa viivästyksen havaitsemisesta.
Reklamaation sisältö
Reklamaation tulee olla selkeä ja sisältää seuraavat tiedot:
- Palvelun kuvaus ja tilauksen tiedot, kuten sopimusnumero.
- Kuvaus viivästyksestä ja sen vaikutuksista.
- Selkeä vaatimus, kuten hyvitys, hinnanalennus tai sopimuksen purku.
Kirjallinen reklamaatio on suositeltavaa, sillä se toimii todisteena mahdollisessa riitatilanteessa. Voit käyttää reklamaatio-ohjeita apuna reklamaation laatimisessa.
Palveluntarjoajan vastuu
Palveluntarjoajan on vastattava reklamaatioon viivytyksettä. Jos palveluntarjoaja ei vastaa tai kiistää reklamaation perusteettomasti, kuluttaja voi kääntyä Taskujuristin ilmaiseen reklamaation luontipalveluun täältä.
Mahdolliset seuraamukset
Jos palveluntarjoaja ei korjaa viivästystä tai tarjoa hyvitystä, kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttaja voi myös vaatia vahingonkorvausta, jos viivästyksestä on aiheutunut taloudellista haittaa. Vahingonkorvaus voi kattaa esimerkiksi ylimääräiset kulut, jotka ovat syntyneet viivästyksen vuoksi.
Yhteenveto
Reklamaation tekeminen palvelun viivästyessä on kuluttajan oikeus, joka perustuu kuluttajansuojalakiin. Selkeä ja ajoissa tehty reklamaatio voi johtaa hyvitykseen tai korvaukseen.
Aiheet:
Hannes
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?
Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.