Reklamaation tekeminen virheellisestä laskutuksesta
Virheellisen laskutuksen reklamaatio on kuluttajan oikeus, joka perustuu kuluttajansuojalakiin. Artikkelissa käsitellään reklamaation tekemisen vaiheet ja oikeudelliset perusteet.
Hannes
25. tammikuuta 20255 min lukuaika
Virheellinen laskutus voi aiheuttaa kuluttajalle taloudellisia haittoja, mutta kuluttajansuojalaki (38/1978) tarjoaa suojan tällaisissa tilanteissa. Kuluttajalla on oikeus tehdä reklamaatio, jos lasku on virheellinen, ja vaatia oikaisua. Tässä artikkelissa käsitellään, miten reklamaatio tehdään oikein ja mitä kuluttajan tulee huomioida prosessin aikana.
Mitä on virheellinen laskutus?
Virheellinen laskutus voi ilmetä monin tavoin, kuten laskutettavan summan virheellisyys, laskutettujen tuotteiden tai palveluiden virheellinen erittely tai laskun lähettäminen väärälle henkilölle. Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on toimitettava lasku, joka vastaa sovittua hintaa ja palvelua. Jos laskussa on virhe, kuluttajalla on oikeus vaatia korjausta.
Reklamaation tekeminen
Reklamaatio on suositeltavaa tehdä kirjallisesti, jotta siitä jää todiste. Kirjallinen reklamaatio voidaan tehdä esimerkiksi sähköpostitse tai kirjeitse. Reklamaatiossa tulee selkeästi ilmoittaa laskun virhe, esittää vaatimukset ja liittää mukaan mahdolliset todisteet, kuten alkuperäinen lasku ja sopimusasiakirjat.
Reklamaation sisältö
- Yhteystiedot ja laskun tunnistetiedot.
- Kuvaus virheestä ja sen havaitsemisajankohta.
- Selkeä vaatimus, kuten laskun oikaisu tai hyvitys.
- Mahdolliset liitteet, kuten kopiot laskusta ja sopimuksesta.
Oikeudelliset perusteet
Kuluttajansuojalain 5 luvun 8 §:n mukaan kuluttajalla on oikeus vaatia virheellisen laskun oikaisua. Myyjän on korjattava virhe viipymättä ja ilman lisäkustannuksia kuluttajalle. Jos myyjä ei suostu oikaisemaan laskua, kuluttaja voi kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen saadakseen apua riitatilanteessa.
Viranomaisen apu
Jos myyjä ei vastaa reklamaatioon tai kiistää virheen, kuluttaja voi kääntyä viranomaisen puoleen saadakseen apua. Tarvittaessa asia voidaan viedä kuluttajariitalautakuntaan, joka antaa ratkaisusuosituksen. Kuluttaja voi myös hyödyntää Taskujuristin ilmaista reklamaation luontipalvelua.
Yhteenveto
Virheellisen laskutuksen reklamaatio on kuluttajan oikeus, joka perustuu kuluttajansuojalakiin. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti ja selkeästi, jotta asia saadaan ratkaistua nopeasti. Jos myyjä ei vastaa tai kiistää virheen, kuluttaja voi kääntyä viranomaisen puoleen saadakseen apua.
Aiheet:
Hannes
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?
Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.