Taskujuristi
Reklamaatiot ja valitukset

Reklamaation määräaika Suomessa – mitä laki sanoo?

Reklamaation määräaika Suomessa perustuu kuluttajansuojalakiin. Kuluttajan on tehtävä reklamaatio kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta.

Yllapito

4. toukokuuta 2025

4 min lukuaika

Reklamaation tekeminen on kuluttajan oikeus, joka on turvattu kuluttajansuojalaissa (38/1978). Reklamaation määräaika on keskeinen tekijä, joka vaikuttaa kuluttajan mahdollisuuksiin saada hyvitystä virheellisestä tuotteesta tai palvelusta. Suomessa kuluttajan on tehtävä reklamaatio kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän on havainnut tai hänen olisi pitänyt havaita virhe.

Kohtuullinen aika reklamaation tekemiselle

Kuluttajansuojalain mukaan kohtuullisena aikana pidetään yleensä noin kahta kuukautta virheen havaitsemisesta. Tämä ei kuitenkaan ole ehdoton aikaraja, vaan kohtuullisuus arvioidaan tapauskohtaisesti. Esimerkiksi, jos virhe on sellainen, että sen havaitseminen vie aikaa, voi reklamaation tekeminen myöhemmin olla perusteltua.

Reklamaation sisältö

Reklamaation tulee olla selkeä ja sisältää tiedot virheestä, sen havaitsemisajankohdasta sekä kuluttajan vaatimukset. On suositeltavaa tehdä reklamaatio kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse, jotta siitä jää todiste. Kirjallinen reklamaatio voi olla hyödyllinen, jos asia etenee riitatilanteeseen.

Reklamaation vaikutukset

Kun reklamaatio on tehty ajoissa ja asianmukaisesti, kuluttajalla on oikeus vaatia virheen korjaamista, tuotteen vaihtamista, hinnanalennusta tai kaupan purkua. Kuluttajalla voi olla myös oikeus vahingonkorvaukseen, jos virhe on aiheuttanut lisäkustannuksia tai muuta haittaa.

Viranomaisen apu

Jos myyjä ei vastaa reklamaatioon tai kiistää sen perusteettomasti, kuluttaja voi kääntyä Kuluttajaneuvonnan puoleen. Kuluttajaneuvonta tarjoaa maksutonta apua ja voi auttaa sovintoratkaisun löytämisessä. Tarvittaessa asia voidaan viedä myös Kuluttajariitalautakuntaan, joka antaa ratkaisusuosituksia.

Yhteenveto

Reklamaation määräaika Suomessa perustuu kohtuullisuuden arviointiin, ja kuluttajan on tärkeää toimia viivytyksettä virheen havaitsemisen jälkeen. Kirjallinen reklamaatio ja viranomaisen apu voivat olla ratkaisevia tekijöitä kuluttajan oikeuksien toteutumisessa. Lisätietoa reklamaation tekemisestä löydät reklamaatio-ohjeet -artikkelistamme.

Aiheet:
kuluttajansuoja
reklamaatio
kuluttajaoikeus

Yllapito
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?

Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.

Taskujuristi

Yhteystiedot

info@taskujuristi.fi

© 2025 Taskujuristi. Kaikki oikeudet pidätetään.