Reklamaation tekeminen – näin onnistut
Reklamaation tekeminen on kuluttajan oikeus, kun tuote tai palvelu ei vastaa sovittua. Opit, miten reklamaatio tehdään oikein ja mitä voit vaatia.
Yllapito
16. maaliskuuta 20255 min lukuaika
Reklamaation tekeminen on kuluttajan oikeus, kun tuote tai palvelu ei vastaa sovittua. Kuluttajansuojalaki (38/1978) turvaa kuluttajan oikeudet, ja reklamaatio on keino saattaa myyjä vastuuseen virheestä. Tässä artikkelissa opit, miten reklamaatio tehdään oikein ja mitä voit vaatia.
1. Milloin reklamaatio on aiheellinen?
Reklamaatio on aiheellinen, kun tuote on viallinen, puutteellinen tai ei vastaa annettuja lupauksia. Esimerkiksi, jos tuote ei toimi tai se on toimitettu myöhässä ilman hyväksyttävää syytä, kuluttajalla on oikeus reklamoida. Kuluttajansuojalain mukaan virheestä on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa, yleensä kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta.
2. Reklamaation tekeminen käytännössä
Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse tai verkkokaupan lomakkeen kautta. Kirjallinen reklamaatio toimii todisteena, jos asia etenee riitatilanteeseen. Reklamaatiossa tulee mainita yhteystiedot, tilauksen tunnistetiedot, kuvaus virheestä ja selkeä vaatimus, kuten korjaus, vaihto tai hinnanalennus.
Mitä liittää reklamaatioon?
- Yhteystiedot ja tilauksen tunnistetiedot (esim. tilausnumero).
- Kuvaus virheestä ja sen havaitsemisajankohta.
- Selkeä vaatimus: korjaus, vaihto, hinnanalennus tai kaupan purku.
- Valokuvat virheestä, jos mahdollista.
3. Mitä voit vaatia?
Reklamaation yhteydessä kuluttaja voi vaatia virheen korjaamista, uuden tuotteen toimittamista, hinnanalennusta tai kaupan purkua, jos virhe on olennainen. Lisäksi kuluttaja voi vaatia vahingonkorvausta esimerkiksi ylimääräisistä kuluista. Kuluttajansuojalaki määrittelee nämä oikeudet tarkasti.
4. Jos myyjä ei vastaa
Jos myyjä ei vastaa reklamaatioon tai kiistää virheen perusteettomasti, kuluttaja voi kääntyä viranomaisten puoleen. Kuluttajariitalautakunta voi antaa ratkaisusuosituksen. Nämä palvelut ovat maksuttomia ja tarkoitettu kuluttajan tueksi.
5. Yhteenveto
Reklamaation tekeminen on kuluttajan oikeus ja keino saattaa myyjä vastuuseen virheestä. Kun reklamaatio tehdään kirjallisesti ja selkeästi, ongelmat ratkeavat usein nopeasti. Jos myyjä ei vastaa, kuluttaja voi kääntyä viranomaisten puoleen. Kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajan oikeudet ja määrittelee reklamaation tekemisen perusteet.
Aiheet:
Yllapito
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?
Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.