Taskujuristi
Reklamaatiot ja valitukset

Viallinen tuote verkkokaupasta – näin teet reklamaation

Opas reklamaation tekemiseen, kun verkkokaupasta tilattu tuote on viallinen tai puutteellinen.

Yllapito

3. helmikuuta 2025

4 min lukuaika

Verkkokaupasta tilaaminen on nykyään yleistä, mutta joskus tuote voi olla viallinen tai puutteellinen. Kuluttajansuojalaki (38/1978) turvaa kuluttajan oikeudet tällaisissa tilanteissa. Miten reklamaatio tehdään oikein ja mitä kuluttaja voi vaatia?

1. Reklamaation perusteet

Reklamaatio on virheilmoitus, jonka kuluttaja tekee myyjälle. Voit reklamoida, jos tuote on rikki, viallinen tai ei vastaa tuotekuvausta. Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on toimitettava tuote, joka vastaa sovittua laatua ja ominaisuuksia.

2. Reklamaation tekeminen

Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla. Kirjallinen reklamaatio toimii todisteena, jos asia etenee riitatilanteeseen. Ilmoituksessa tulee olla yhteystiedot, tilauksen tunnistetiedot, kuvaus virheestä ja selkeä vaatimus, kuten korjaus tai vaihto.

Mitä mukaan reklamaatioon?

  • Yhteystiedot ja tilauksen tunnistetiedot (esim. tilausnumero).
  • Kuvaus virheestä ja siitä, milloin se havaittiin.
  • Selkeä vaatimus: korjaus, vaihto, hinnanalennus tai kaupan purku.
  • Valokuvat virheestä (jos soveltuva).

3. Kuluttajan oikeudet

Kuluttajalla on oikeus vaatia virheen korjaamista tai uuden tuotteen toimittamista. Jos virhe ei ole merkittävä, voi vaatia hinnanalennusta. Kaupan purku on mahdollista, jos virhe on olennainen eikä sitä korjata kohtuullisessa ajassa.

4. Myyjän vastuu

Myyjän on vastattava reklamaatioon kohtuullisessa ajassa. Jos myyjä ei vastaa tai kiistää virheen perusteettomasti, kuluttaja voi kääntyä Taskujuristin ilmaiseen reklamaation luontipalveluun täältä.

5. Yhteenveto

Reklamaation tekeminen on kuluttajan oikeus, kun verkkokaupasta tilattu tuote on viallinen. Kirjallinen ja selkeä reklamaatio auttaa ratkaisemaan ongelmat nopeasti. Jos myyjä ei vastaa, kuluttajalla on mahdollisuus saada apua viranomaisilta.

Aiheet:
kuluttajansuoja
verkkokauppa
reklamaatio

Yllapito
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?

Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.

Taskujuristi

Yhteystiedot

info@taskujuristi.fi

© 2025 Taskujuristi. Kaikki oikeudet pidätetään.