Taskujuristi
Reklamaatiot ja valitukset

Mitä tehdä, jos yritys ei vastaa reklamaatioon?

Jos yritys ei vastaa reklamaatioon, kuluttajalla on oikeus hakea apua kuluttajaneuvonnasta tai kuluttajariitalautakunnasta.

Yllapito

11. tammikuuta 2025

4 min lukuaika

Kun kuluttaja tekee reklamaation, hän odottaa yrityksen vastaavan siihen kohtuullisessa ajassa. Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaan myyjän on vastattava reklamaatioon viipymättä ja viimeistään 30 päivän kuluessa. Jos yritys ei vastaa reklamaatioon, kuluttajalla on useita vaihtoehtoja edetä asiassa.

1. Kuluttajaneuvonta

Ensimmäinen askel, jos yritys ei vastaa reklamaatioon, on ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonta tarjoaa maksutonta neuvontaa ja sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen välisissä riidoissa. He voivat auttaa selvittämään, onko reklamaatio tehty oikein ja mitä seuraavia askeleita kuluttaja voi ottaa.

2. Kuluttajariitalautakunta

Jos kuluttajaneuvonta ei johda ratkaisuun, kuluttaja voi viedä asian kuluttajariitalautakuntaan. Lautakunta antaa ratkaisusuosituksia kuluttajan ja yrityksen välisiin riitoihin. On tärkeää huomata, että lautakunnan päätökset eivät ole oikeudellisesti sitovia, mutta yritykset noudattavat niitä yleensä maineensa vuoksi.

3. Oikeudelliset toimenpiteet

Jos kuluttajariitalautakunnan suositus ei johda toivottuun lopputulokseen, kuluttaja voi harkita oikeudellisia toimenpiteitä. Tämä voi tarkoittaa asian viemistä käräjäoikeuteen. Ennen oikeustoimiin ryhtymistä on suositeltavaa konsultoida lakimiestä, jotta ymmärtää prosessin kustannukset ja riskit.

4. Reklamaation tekeminen oikein

On tärkeää, että reklamaatio on tehty oikein alusta alkaen. Kirjallinen reklamaatio, jossa on selkeä kuvaus virheestä ja vaatimuksista, on suositeltavaa. Voit lukea lisää reklamaation tekemisestä artikkelista Reklamaatio-ohjeet.

5. Yhteenveto

Jos yritys ei vastaa reklamaatioon, kuluttajalla on useita keinoja edetä asiassa. Kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta tarjoavat maksutonta apua, ja tarvittaessa asia voidaan viedä oikeuteen. On tärkeää, että reklamaatio on tehty oikein ja että kuluttaja tuntee oikeutensa.

Aiheet:
kuluttajansuoja
reklamaatio
oikeudelliset-toimenpiteet

Yllapito
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?

Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.

Taskujuristi

Yhteystiedot

info@taskujuristi.fi

© 2025 Taskujuristi. Kaikki oikeudet pidätetään.