Taskujuristi

Asuntokaupan reklamaatiomenettely

Asuntokaupan reklamaatiomenettelyssä ostajan on toimittava nopeasti ja täsmällisesti, jotta oikeudet säilyvät.

Hannes

25. huhtikuuta 2025

4 min lukuaika

Asuntokaupan reklamaatiomenettely on prosessi, jossa ostaja ilmoittaa myyjälle asunnossa havaitsemistaan virheistä. Tämä menettely perustuu asuntokauppalakiin (843/1994), joka määrittelee ostajan ja myyjän oikeudet ja velvollisuudet virhetilanteissa.

Reklamaation tekeminen

Ostajan on tehtävä reklamaatio kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta. Kohtuullisena aikana pidetään yleensä 2–3 kuukautta. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, jotta siitä jää todiste. Kirjallisessa reklamaatiossa tulee kuvata virhe tarkasti ja esittää vaatimukset, kuten hinnanalennus tai korjaus.

Virhetyypit ja vaatimukset

Asuntokaupassa virheet voivat olla piileviä tai ilmeisiä. Piilevät virheet ovat sellaisia, joita ostaja ei voinut havaita ennen kaupantekoa. Ilmeiset virheet ovat puolestaan sellaisia, jotka ostajan olisi pitänyt havaita asunnon tarkastuksessa. Ostaja voi vaatia virheen korjaamista, hinnanalennusta tai kaupan purkua, jos virhe on merkittävä.

Myyjän vastuu

Myyjä on vastuussa virheistä, jotka olivat olemassa kaupantekohetkellä. Myyjän on vastattava reklamaatioon viipymättä ja ryhdyttävä toimenpiteisiin virheen korjaamiseksi. Jos myyjä ei vastaa tai kiistää virheen, ostaja voi viedä asian kuluttajariitalautakuntaan.

Viranomaisen apu

Jos reklamaatio ei johda tyydyttävään ratkaisuun, ostaja voi kääntyä Kuluttajaneuvonnan puoleen. Kuluttajaneuvonta tarjoaa maksutonta apua ja voi auttaa sovintoratkaisun löytämisessä. Tarvittaessa asia voidaan viedä kuluttajariitalautakuntaan, joka antaa ratkaisusuosituksen.

Yhteenveto

Asuntokaupan reklamaatiomenettelyssä on tärkeää toimia nopeasti ja täsmällisesti. Ostajan on tehtävä reklamaatio kohtuullisessa ajassa ja esitettävä selkeät vaatimukset. Myyjän on vastattava reklamaatioon ja ryhdyttävä toimenpiteisiin virheen korjaamiseksi. Jos osapuolet eivät pääse sopuun, viranomaiset voivat tarjota apua.

Lisätietoa asuntokaupan virheistä ja ostajan oikeuksista löydät artikkelista Asuntokaupan virheet: Ostajan opas.

Aiheet:
asuntokauppa
reklamaatio
kuluttajansuoja

Hannes
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?

Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.

Taskujuristi

Yhteystiedot

info@taskujuristi.fi

© 2025 Taskujuristi. Kaikki oikeudet pidätetään.