Tuote hajosi takuuaikana – kuluttajan reklamaatio-oikeus
Kuluttajalla on oikeus reklamoida, jos tuote hajoaa takuuaikana. Artikkeli käsittelee reklamaation tekemistä ja kuluttajan oikeuksia.
Yllapito
4. maaliskuuta 20254 min lukuaika
Kun tuote hajoaa takuuaikana, kuluttajalla on oikeus tehdä reklamaatio myyjälle. Takuuaika on ajanjakso, jonka aikana myyjä tai valmistaja on sitoutunut korjaamaan tai vaihtamaan tuotteen, jos siinä ilmenee vikoja. Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaan myyjän on vastattava tuotteen virheistä, jotka ilmenevät takuuaikana.
1. Takuun merkitys ja kuluttajan oikeudet
Takuun tarkoituksena on antaa kuluttajalle lisäturvaa tuotteen virheiden varalta. Takuuaikana ilmenevät viat oletetaan myyjän vastuulle, ellei myyjä pysty osoittamaan, että vika johtuu kuluttajan toimista. Kuluttajansuojalain 5 luvun 15 §:n mukaan myyjän on korjattava tai vaihdettava viallinen tuote ilman aiheetonta viivytystä ja aiheuttamatta kuluttajalle kustannuksia.
2. Reklamaation tekeminen
Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, jotta siitä jää todiste. Reklamaatiossa tulee mainita tuotteen tiedot, vian kuvaus ja kuluttajan vaatimus, kuten korjaus tai vaihto. Voit lukea lisää reklamaation tekemisestä artikkelista Reklamaation tekeminen.
3. Myyjän velvollisuudet
Myyjän on vastattava reklamaatioon kohtuullisessa ajassa.
4. Kuluttajan vaihtoehdot
Jos myyjä ei suostu korjaamaan tai vaihtamaan tuotetta, kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua. Kuluttajansuojalain 5 luvun 19 §:n mukaan kaupan purku on mahdollista, jos virhe on olennainen eikä sitä korjata kohtuullisessa ajassa.
5. Yhteenveto
Tuotteen hajoaminen takuuaikana antaa kuluttajalle oikeuden reklamoida ja vaatia korjausta tai vaihtoa. Kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajan oikeudet, ja myyjän on vastattava virheistä ilman aiheetonta viivytystä.
Aiheet:
Yllapito
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?
Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.