Taskujuristi
Reklamaatiot ja valitukset

Verkkokaupasta väärä tuote – miten reklamoida?

Jos verkkokaupasta tilaamasi tuote on väärä, kuluttajansuojalaki antaa sinulle oikeuden reklamoida ja vaatia korjausta.

Yllapito

26. helmikuuta 2025

4 min lukuaika

Verkkokaupasta tilaaminen on nykyään yleistä, mutta joskus voi käydä niin, että saat väärän tuotteen. Tällaisessa tilanteessa kuluttajalla on oikeus reklamoida ja vaatia korjausta. Kuluttajansuojalaki (38/1978) turvaa kuluttajan oikeudet, ja on tärkeää tietää, miten toimia oikein.

1. Reklamaation tekeminen

Kun huomaat, että saamasi tuote on väärä, on tärkeää toimia nopeasti. Kuluttajansuojalain mukaan reklamaatio tulee tehdä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta. Yleisesti ottaen kohtuullisena aikana pidetään noin kahta kuukautta. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse, jotta siitä jää todiste.

Mitä reklamaatioon tulee sisällyttää?

  • Yhteystietosi ja tilauksen tunnistetiedot, kuten tilausnumero.
  • Kuvaus virheestä ja siitä, milloin se havaittiin.
  • Selkeä vaatimus, kuten oikean tuotteen toimittaminen tai kaupan purku.
  • Mahdolliset valokuvat väärästä tuotteesta.

2. Kuluttajan oikeudet

Kuluttajalla on oikeus vaatia virheen korjaamista, mikä voi tarkoittaa oikean tuotteen toimittamista tai kaupan purkamista. Jos virhettä ei korjata kohtuullisessa ajassa, kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa ja saada rahansa takaisin. Kuluttajansuojalaki takaa myös oikeuden hinnanalennukseen, jos virhe ei ole merkittävä mutta vaikuttaa tuotteen käyttöön.

3. Mitä tehdä, jos myyjä ei vastaa?

Jos myyjä ei vastaa reklamaatioon tai kiistää virheen perusteettomasti, kuluttaja voi kääntyä Kuluttajariitalautakuntaan, joka voi antaa ratkaisusuosituksen.

4. Yhteenveto

Väärän tuotteen saaminen verkkokaupasta voi olla turhauttavaa, mutta kuluttajansuojalaki tarjoaa selkeät ohjeet tilanteen korjaamiseksi. Reklamaation tekeminen kirjallisesti ja viivytyksettä on avainasemassa. Jos myyjä ei vastaa, kuluttajalla on mahdollisuus hakea apua viranomaisilta. Lisätietoa reklamaation tekemisestä löydät artikkelistamme Reklamaation tekeminen.

Aiheet:
kuluttajansuoja
verkkokauppa
reklamaatio

Yllapito
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?

Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.

Taskujuristi

Yhteystiedot

info@taskujuristi.fi

© 2025 Taskujuristi. Kaikki oikeudet pidätetään.