Virheellinen remontti tai palvelu – näin reklamoit oikein
Opas virheellisen remontin tai palvelun reklamaatioon. Käytännön ohjeet ja juridiset perusteet reklamaation tekemiseen.
Yllapito
5. maaliskuuta 20254 min lukuaika
Kun remontti tai palvelu ei vastaa sovittua laatua, kuluttajalla on oikeus reklamoida. Reklamaatio on virheilmoitus, jonka avulla voi vaatia virheen korjaamista, hinnanalennusta tai jopa kaupan purkua. Kuluttajansuojalaki (38/1978) säätelee näitä oikeuksia ja velvollisuuksia.
1. Milloin reklamoida?
Reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta. Kohtuullisena aikana pidetään yleensä noin kahta kuukautta. Virhe voi olla esimerkiksi työn huono laatu, sovitun aikataulun ylitys tai sopimuksen vastainen lopputulos.
2. Reklamaation tekeminen
Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, jotta siitä jää todiste. Kirjallinen reklamaatio voidaan tehdä sähköpostitse tai kirjeitse. Reklamaatiossa tulee mainita:
- Yhteystiedot ja sopimuksen tunnistetiedot
- Kuvaus virheestä ja sen havaitsemisajankohta
- Selkeä vaatimus, kuten korjaus, hinnanalennus tai kaupan purku
Voit käyttää reklamaation mallia apuna reklamaation laatimisessa.
3. Mitä voit vaatia?
Virheellisen palvelun tai remontin osalta kuluttajalla on oikeus vaatia:
- Virheen korjaamista
- Hinnanalennusta
- Kaupan purkua, jos virhe on olennainen
- Vahingonkorvausta, jos virhe on aiheuttanut lisäkustannuksia
4. Jos yritys ei vastaa
Mikäli yritys ei vastaa reklamaatioon tai kiistää virheen, kuluttaja voi kääntyä Kuluttajaneuvonnan puoleen. Kuluttajaneuvonta tarjoaa maksutonta apua sovintoratkaisun löytämiseksi. Jos sovintoa ei synny, voi asian viedä Kuluttajariitalautakuntaan, joka antaa ratkaisusuosituksen.
5. Yhteenveto
Virheellisen remontin tai palvelun reklamaatio on kuluttajan oikeus, joka perustuu kuluttajansuojalakiin. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti ja viivytyksettä. Jos yritys ei vastaa, kuluttajalla on mahdollisuus hakea apua viranomaisilta. Lisätietoa reklamaation tekemisestä löydät täältä.
Aiheet:
Yllapito
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?
Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.