Taskujuristi
Reklamaatiot ja valitukset

Virheellinen tuote kaupasta – mitä oikeuksia sinulla on?

Kuluttajansuojalain mukaan sinulla on oikeus korjaukseen, vaihtoon tai hinnanalennukseen, jos kaupasta ostettu tuote on virheellinen.

Yllapito

28. helmikuuta 2025

5 min lukuaika

Kuluttajansuojalaki (38/1978) turvaa kuluttajan oikeudet, kun kaupasta ostettu tuote osoittautuu virheelliseksi. Virhe voi ilmetä esimerkiksi tuotteen rikkoutumisena, puutteellisena toimivuutena tai tuotteen poikkeamisena sovitusta. Kuluttajalla on tällöin oikeus vaatia virheen korjaamista, tuotteen vaihtamista, hinnanalennusta tai kaupan purkamista.

1. Virheen määrittely

Virheellisyyden arviointi perustuu siihen, vastaako tuote sitä, mitä on sovittu tai mitä kuluttaja voi kohtuudella odottaa. Tuotteen tulee olla laadultaan, kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan sellainen kuin vastaavissa tuotteissa yleensä. Jos tuote ei täytä näitä vaatimuksia, se on virheellinen.

2. Kuluttajan oikeudet

Jos tuote on virheellinen, kuluttajalla on oikeus vaatia ensisijaisesti virheen korjaamista tai tuotteen vaihtamista. Jos tämä ei ole mahdollista tai se aiheuttaa kohtuutonta haittaa, kuluttaja voi vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista. Kaupan purku on mahdollista, jos virhe on olennainen eikä sitä voida korjata kohtuullisessa ajassa.

3. Reklamaation tekeminen

Reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta. Kohtuullisena aikana pidetään yleensä noin kahta kuukautta. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, jotta siitä jää todiste. Voit lukea lisää reklamaation tekemisestä artikkelista Reklamaation tekeminen.

4. Myyjän vastuu

Myyjä on vastuussa tuotteen virheistä, vaikka ne ilmenisivät vasta myöhemmin. Myyjän on korjattava virhe tai vaihdettava tuote ilman aiheetonta viivytystä. Jos myyjä ei vastaa reklamaatioon tai kiistää virheen, kuluttaja voi kääntyä Kuluttajaneuvonnan puoleen saadakseen apua.

5. Kuluttajariitalautakunta

Jos myyjän ja kuluttajan välinen erimielisyys ei ratkea, kuluttaja voi viedä asian Kuluttajariitalautakuntaan. Lautakunta antaa ratkaisusuosituksen, joka ei ole oikeudellisesti sitova, mutta jota myyjät yleensä noudattavat.

Yhteenveto

Kuluttajansuojalaki tarjoaa kattavan suojan virheellisten tuotteiden osalta. Kuluttajan on tärkeää toimia nopeasti ja tehdä reklamaatio kirjallisesti. Jos myyjä ei vastaa tai kiistää virheen, kuluttajalla on mahdollisuus hakea apua viranomaisilta. Näin varmistetaan, että kuluttajan oikeudet toteutuvat asianmukaisesti.

Aiheet:
kuluttajansuoja
reklamaatio
oikeudet

Yllapito
Tarvitsetko henkilökohtaista lakineuvontaa?

Taskujuristi auttaa sinua saamaan vastauksia lakikysymyksiisi nopeasti ja luotettavasti.

Taskujuristi

Yhteystiedot

info@taskujuristi.fi

© 2025 Taskujuristi. Kaikki oikeudet pidätetään.